Rabu, 13 Jun 2012

BARAKAH BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH



Diceritakan dari Syeikh Ibrahim Al-Khowwas rahimahullah, bahwasanya dia berkata;
Aku meninggalkan negeriku menuju ke Makkah untuk berhaji,  kali ini tanpa kenderaan dan bekal apa pun.  Di tengah perjalanan,  aku tersesat sehingga tidak mengetahui arah mana yang harus dituju.  Tiba-tiba terlihat olehku seorang pendita Nasrani mendatangiku seraya bertanya:
"Wahai Pendita muslim! bolehkah aku menemanimu dalam perjalanan ini?"
"Boleh,  jawabku kepadanya. Memang kebetulan pula, saya pun tak mempunyai teman yang lain."
Aku tidak tahu dari mana pendita Nasrani, dan aku pun tidak mahu bertanya.  Hatiku berkata syukur aku telah dikurniai Tuhan seorang teman, kalau tidak tentu aku akan terus sesat tidak tahu menuju ke mana.
Kami pun berjalan selama tiga hari tiga malam tanpa merasakan makan dan minum.  Kami merasa terlalu lapar sekali, namun begitu masing-masing kami terus berdiam diri antara satu dengan yang lain.
Kemudian dengan tiba-tiba pendita Nasrani itu berkata:
"Wahai pendita muslim! apakah engkau tidak membawa makanan dan minuman untuk kita menikmati bersama?"
Mendengar pertanyaan itu, aku agak terkejut sedikit.  Selama ini aku berkata di dalam hatiku, apakah si pendita Nasrani ini tidak membawa bekal makan atau minum.  Rupanya dia tidak punya apa-apa, maka dia bertanya pula kepadaku.  Apa yang hendak aku ketakan kepadanya?
"Ya, ada!"  tiba-tiba terkeluar dari mulutk kata-kata yang berani itu.
"Marilah kita nikmati bersama!"  usul pendita Nasrani itu wajah yang tersenyum.
Celaka aku! Aku telah berdusta kepada diriku sendiri.  Di mana ada makanan dan minuman yang akan aku keluarkan? Wajahku pucat lesi.  Tiada jalan lagi bagiku melainkan dengan memohon kernia dari Allah Subhanahuwa Taala.   Aku menengadah ke arah langit, lalu berdoa:
"Ya Tuhan hamba! Wahai pengguasa yang tiada terbatas! Berilah hamba sesuatu untuk menutup lapar dan dahaga kami berdua ini, dan janganlah sampai hamba dihinakan di hadapan pendita Nasrani ini!  Ya Allah, Ya Tuhanku! Dengarlah permohonan hamba ini!"
Tanpa diduga, dengan tiba-tiba turunlah dari angkasa sebuah talam yang berisi roti, daging dan sekendi air. Kamipun memakannya berdua sehingga kenyang,  serta bersyukurlah kami kepada Tuhan Maha Pemurah yang telah menurunkan kurniaNya secara luarbiasa itu.
Kemudian kamipun melanjutkan perjalanan kami tanpa membicarakan apa-apapun tentang bagaimana turunnya makanan dan minuman dari angkasa itu.  Orang Nasrani itu nampaknya kelihatan tidak hairan,  seolah-olah perkara serupa itu adalah biasa saja.  Namun begitu aku tetap takjub tentang hal itu,  kerana itu adalah yang pertama kali berlaku atas diriku.
Kini,  sudah tiga hari tiga malam,  kami berjalan lagi tanpa makan dan minum apapun.  Maka pada hari keempat,  aku berkata pula kepada pendita Nasrani itu:
"Wahai pendita Nasrani! Kini giliranmu pulalah untuk mengeluarkan apa yang yang ada padamu untuk kita makan dan minum bersama!"
"Baiklah,"  jawabnya tenang saja.  Aku hairan, dan aku ingin lihat apa pula yang dibuatnya.
Pendita Nasrani itu lalu menengadah ke arah langit lalu berdoa.  Tiba-tiba meluncur turun dua buah talam yang penuh dengan makanan dan minuman.
"Sila makan!" pelawa pendita Nasrani itu.  "Ini ada dua hidangan satu untukmu satu untukku."
Aku tercengang, tidak tahu apa yang hendak aku katakan.  Bila dulu aku meminta kepada Allah untuk menurunkan makanan, aku hanya mendapat satu talam saja.  Kini si pendita Nasrani ini mendapat dua talam.
"Sila makan!"  pelawanya sekali lagi.
"Tidak! Demi Allah, aku tak akan memakanya sebelum kau menjelaskan terlebih dulu tentang makanan dan minuman ini!" kataku Kepada pendita Nasrani itu.
Pendita itu lalu menjawab dengan riang gembira, katanya:
"Selama saya menemani tuan, benar-benar saya tertarik kepada amalanmu itu, dan saya yakin bahwa selama ini diriku dalam kesesatan yang nyata, dan jelas sekali saya tak mampu berbuat seperti dengan perantaraan Kesalihan tuan dan kekeramatan tuan di sisi Allah,  Semoga Allah berkenan memberi kami makanan dan minuman.  Dan rupanya doa itu dikabulkan Tuhan, dan inilah dia makanan dan minuman yang diberikanNya, dan DiberikanNya kita dua talam pula sebagai kurnia hidangan daripadaNya.  Maka sekarang, saksikanlah bahwa saya telah memeluk  islam: "Asyhadu Illaaha Illallaah,  Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah!"
Alangkah gembiranya hatiku bila mendengar penjelasan tuan pendita itu.  Aku terus merangkulnya dengan perasaan yang terharu, dan hatiku gembira tidak pernah gembira seperti hari ini.  Kemudian kami pun makan dan minum bersama.
Selesai makan dan minum, dia lalu bertanya kepadaku:
"Ke mana tujuanmu dari sini?"
"Aku akan ke Mekah untuk naik haji," jawabku.
"Aku akan mengikutmu ke sana juga," jawab pendita itu pula.
Kami pun meneruskan perjalan menuju ke Makkah untuk berhaji bersama-sama pula.  Sewaktu kami  berada di Mekah, pada suatu ketika , aku kehilangan dirinya, lalu aku mencarinya ke sana ke mari, sehingga aku menemukannya sedang giat bershalat di suatu tempat yang terlindung dari pandangan orang ramai.  Aku pun menunggunya di situ sehinggalah ia selesai dari shalatnya.  Aku lalu memberi salam kepadanya.  Ia menjawab salamku itu dengan baik dan penuh gembira.  Kemudian ia berkata pula:
"Tuan! Rupa-rupanya aku terasa diriku ini akan segera pergi untuk mengadap Tuhan Rabbul-alamin!"
"Bagaimana kau tahu?!" tanyaku ingin mengatahui.
"Aku tahu," jawabnya pendek sahaja.
Dia lalu menghulurkan tangannya sambil berkata:
"Aku berdoa moga-moga persahabatan kita ini diteruskan Allah nanti ketika kita berada di akhirat nanti!" dia lalu menggoyang-goyangkan tanganya ke tangan tanda mesra.
"Amin!" jawabku.
Dia bangun untuk meneruskan shalatnya, tiba-tiba ia menggeletar hebat, lalu jatuh di tempat shalatnya, dan sambil membaca dua kalimah syahadat, dia menghembus nafasnya yang terakhir.  Wajahnya kelihatan tenang dan bercahaya.
Aku merasa sangat sedih kerana kehilangan seorang teman yang baik sepertinya.  Aku kemudian memandikanya, mengkafankannya, menshalatinya, kemudian menguburkannya.
Dan pada malam itu, aku memimpikannya sedang berpakaian yang sangat indah, di tempat kediaman yang amat indah pula.  Aku pun bertanya kepadanya:
"Bukankah kau ini temanku?"
"Benar!" jawabnya.
"Alhamdulillah," ucapku untuknya.
Dia ketawa suka dan riang sekali.
"Bagaimana sambutan Allah kepadamu?" aku bertanya kepadanya.
"Aku datang kepadaNya dengan membawa dosa yang bertumpuk-tumpuk, namun Allah berkenan mengampuniku, kerana aku telah berbaik sangka kepadaNya, dan semoga Allah menjadikanku sebagai temanmu nanti di akhirat," dia memberitahuku.
Aku pun terjaga dari mimpiku itu, dan merasa sangat gembira sekali.



IKRAR AHLI GAYONG MAARIFAT

Dengan Lafaz
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Kami anak - anak Gayong Maarifat berikrar akan :-

Menegakkan Syiar 2 Kalimah Syahadah di atas muka bumi ini.
Menjaga dan memelihara maruah Gayong Maarifat dengan seluruh jiwa dan raga
Melaksanakan segala usaha yang terdaya dalam mencapai cita - cita Gayong Maarifat
Memelihara Kedaulatan Raja-Raja Melayu dan Maruah Bangsa Melayu
Mentaati kepimpinan Gayong Maarifat dengan hati yang ikhlas
Dan Kami sebagai Rakyat Malaysia berikrar akan:-

Kepercayaan kepada tuhan
Kesetian Kepada Raja & Negara
Keluhuran Perlembagaan
Kedaulatan undang-undang
Kesopanan dan kesusilaan
Dan selaku umat Islam kami berpegang kepada Lima Rukun Islam:-

Mengucap 2 Kalimah Syahadah
Menunaikan Solat Sehari dan Semalam 5 waktu
Berpuasa penuh di Bulan Ramadhan
Menunaikan Zakat
Menunaikan Haji (sekiranya mampu)
Serta Kami menetapkan hati dengan menghayati Rukun Iman iaitu:-

Beriman Kepada Allah
Beriman Kepada Malaikat
Beriman Kepada Rasul
Beriman Kepada Kitab
Beriman Kepada Qada & Qadar
BEriman Kepada Hari Kiamat
DENGAN KALIMAH LAILAHA ILLAH KAMI AKAN MELAKSANAKAN SEGALA IKRAR & JANJI KAMI


Tiada ulasan:

Catat Ulasan