IBU GAYONG ILMU PERISAI HAQ DIRI




Rahsia permainan dabus didedahkan oleh PSSGMM bukan
untuk tujuan riak atau takbur.
Ia juga bukan untuk mendabik dada PSSGMM silat terbaik di Malaysia.Tujuan sebenar adalah untuk mendedahkan rahsia atau teknik para ulama dan pendekar zaman silam mengolah tenaga rohaniah mereka tanpa bantuan jin,syaitan,tangkal dalam berhadapan perkara perkara yang membahayakan nyawa seperti dirompak,diugut,diserang senjata tajam dan lain lain.

Selasa, 10 Mei 2011

KURSUS KURSUS EKSEKUTIF DALAM PSSGMM

IBU GAYONG GERAK LAKSAMANA

video



IBU GAYONG GERAK LAKSAMANA WARISAN DATOK LAKSAMANA HANG TUAH DAN SUNAN KALIJAGA

3 jam sahaja permainan Adirasa(laduni)boleh bersilat dengan segera.boleh bermain senjata dengan cantik.pukulan jarak jauh ,pendinding diri ,senjata ghaib,pengasih,penunduk,,pukulan ,meniru gerak lawan,pembisa,pukulan berganda,,kreatif dan serbaguna(mengikut niat sipengamal).Tidak luka sebarang senjata.

Mustahil ,Mustahil ,Mustahil

Tiada yang mustahil disisi ALLAH
Tak kenal maka tak cinta
Tidak mengunakan jin ,tangkal,seru dll pekara khurafat
Boleh dibuktikan dimana sahaja!
TERBUKA LELAKI/WANITA .ISLAM SAHAJA
Umur 18 tahun keatas rm 300
18 tahun kebawah rm 60
hubungi wakil wakil khalifah PSGMMM


soalan buah kerdas

adakah wajib saya bergelanggang bila sertai kursus ini???

tak dipaksa ,tapi kalau boleh sertai latihan gelannggang satu bonus buat anda ,anda bolih join gelanggang bila bila masa tak semesti sertai kursus ini ,biasa latihan gelanggang seminggu sekali,latihan gelanngang buat mematang gerak tenaga rohaniah

macamana cara nak belajar kursus sehari ini

kita buat kursus ini setiap hari tak pernah cuti walau raya ke ramadan ke

tetap kita buat.kursus ini diadakan diseluruh malaysia dan hanya guru utama yang akan mengijazahkan kita .datanglah berjumapa dengan wakil guru seluruh malaysia no tepon ada kat tepi blog ni.

saya takut nak belajar silat org kata pakai jin???

jangan dengar kata orang saya cam tu dulu gak,anak buah kita siap bawak
amalan ni masa kat mekah ,dan saya sendiri dah sertai majlis majlis tariqat
yang muqtabar saperti NAQSYABANDI,AHMADIAH,QADIRIAH dll

tapi kita takde pun kepanasan ,jika ada jin kita akan kepanasan,mungkin bersilat sorang sorang dan isim.nak tuduh kita pakai jin senang tapi orang

yang tuduh tu dia guna lidah sapa ,lidah jin kut.

macamana nak dapat belajar dengan datuk sendiri???

senang jah turun kelantan kat kb mall tepon saya 012 9877986
atau 0139683786

jauh kelantan tu datuk??

nak sentuhan saya kenalah mujahadah sikit

nak seribu daya toksir ha sudah ,saya sediakan tempat menginap lagi .

ada pantang ke datuk???

takde pantang buat gapo ALLAH suruh tinggal hok Dia larang

orang perempuan bolih belajar juga???

bolih tak de masaalah serupo jah

kalau saya datang seorang seorang takpe ke????

bolih ramai ramai pun tak pe seorang pun kita ajar any time.

kenapa pakai baju hijau???

hijau warna ketenangan ,warna melambangkan ilmu gm ni subur

dan mengenangkan nabi Allah KHIDIR yang berpakain hijau

tidak bersabit dengan mana mana parti politik

ni soalan maut buat datuk ,datuk kata ilmu ALLAH kenapa kena bayar???

tak maut pun hidup lagi..hi hi.. Betul ilmu Allah ni free.tak de bayaran pun

yang kita kenakan fidyah tu untuk jemaah ..give and take lah..kalau tak

mampu duduk rumah saya 6 bulan khidmat dengan saya ,basuh baju ,kemas rumah dll.bayaran tu bukan untuk saya untuk jemaah mengembangkan silat

ni lagi ke seluruh malaysia sebab kita bergerak kemana kemana nak guna duit,

atau awak tlg bayar internet saya setiap bulan saya wi ijazah free ko awak

jangan marah datuk

tak marah...hmm murih jah

satu lagi datuk dapat gelaran datuk ni dari mana ni?

ada raja atau sultan yang bagi ke??

gelaran ini dari anugerah orang orang tua dalam gayong maarifat dan

mendapat perkenan dari dewan perguruan adat dan istiadat ianya

berdasarkan sumbangan kita pada jemaah.lagipun tak salah ini menunjukkan

silat ini mengamalkan warisan adat istiadat budaya lama orang orang melayu

yang tidak bertentangan dengan syariat,ianya amanah

bukan pakai nak berlagak atau riak

ok lah jom minum..radix dulu ..mai secawan




video

ILMU PERUBATAN TINGKAT TINGGI

PUSAT RAWATAN PANJI ALAM SDN. BHD.

ILMU PERUBATAN TINGKAT TINGGI

Bagi sesiapa yang berminat untuk menceburkan diri dalam bidang perubatan atau membuka Pusat Rawatan Alternatif.

Dalam kursus ini pintu tenaga pada tubuh peserta akan dibuka menurut cara kerohanian Islam.
Pelbagai faedah dapat dimanfaatkan dengan tenaga tersebut. Antara yang akan diajar:


- Mengurut zahir dan batin
- Anak degil, ilmu bersuami isteri
- Memagar rumah, diri dan keluarga
- Gelombang tenaga, aura, warna aura, herba & Al Quran
- Kaedah perubatan menggunakan aura, tenaga dalam & fadhilat ayat
- Kaedah merawat penyakit zahir dan batin
- Penggunaan aura dalam pelembut/pemanis/penarik
- Melihat orang yang jauh (telepathy/remote viewing)
- Mandi bunga/limau/buang tenaga negatif
- Pendinding diri, pengasih diri, pelindung diri
- Kaedah mengumpul energy/tenaga aura dan mengembangkannya
- A.K (Applied Kinesiology)
- Terkena sihir, saka, gangguan halus, resdung, luka dalam,barah
Sakit kronik dll


Adakah anda berminat menjadi seorang pengamal perubatan alternatif profesional dalam bidang perubatan menyeluruh menggunakan kaedah Tenaga Rohaniah dan Tenaga Alam (PUTRA) atau General Medical Spiritual and Universal Energy (GMsue) ?

Kami bersedia membantu merealisasikan impian anda .

hubungi kami 0129877986

ada 2 peringkat

1 peringkat asas rm 1700 (sehari bengkel 5 jam)

2.lanjutan rm 3500 2 hari (bengkel 10 jam)

secara teori dan praktikal terus
sijil makan dan minum tempat penginapan disediakan .


JUMPA SAYA DI GOMBAK BUKAN DISETAPAK 19,20,21 HB MEI 2011
HUBUNGI HOTLINE O12 9877986

Rabu, 4 Mei 2011

AURA WARNA SOLAT

AURA WARNA SOLAT

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.
____________________________________________________

  • Waktu Subuh


Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.
Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.
Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

___________________________________________________________________________________

  • Waktu Zuhur


Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya.. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

___________________________________________________________________________________

  • Waktu Asar


Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu ..). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita
__________________________________________________________________________________

  • Waktu Maghrib


Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.
__________________________________________________________________________________

  • Waktu Isyak


Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.
Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.
Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .

Selasa, 3 Mei 2011

untukku dan untukmu wahai bangsaku

Umat Melayu telah berpecah-belah kerana politik dan bukan kerana agama. Perpecahan ini bertambah parah apabila sesetengah pihak berani menggunakan agama bagi mencapai tujuan peribadi, tujuan politik dan kekayaan duniawi.
Di mana-mana tempat pun di dunia, agama sering di jadikan isu yang diputar-belitkan sehingga menyebabkan perang saudara dan pembunuhan yang tidak berperi kemanusiaan. Dalang kepada seluruh kekacauan ynag melibatkan agama ini adalah 'orang-orang' agama yang taksub lagi jumud dalam beragama. Rosaknya minda masyarakat Islam adalah disebabkan sifat buruk sangka yang ekstrem atau dalam bahasa yang lebih tepat dipanggil sifat PREJUDIS. Sifat prejudis inilah yang ditanam oleh puak Yahudi Amerika dalam program sulit mereka yang diatur di bawah 'Carter Doctrine'yang di mulakan pada masa pemerintahan Jimmy Carter dan didukung oleh Setiausaha Luar Amerika pada ketika itu, Zbigniew Brezinski.
Masyarakat Islam di seluruh dunia diancam bahaya besar dari dalam akibat program dari ‘Carter Doctrine' yang telah melahirkan puak Fundamentalist Islamist yang ekstrem dan berpaksi kepada satu aliran pemikiran iaitu berburuk sangka terhadap orang lain. Bahaya buruk sangka yang di tanam dalam setiap jiwa umat Islam di timur tengah dan kawasan2 yang dicemari 'Carter Doctrine' ini telah menyababkan perang saudara yang dahsyat di Afghanistan, Pakistan, Iraq, Iran dan puak lain di timur tengah. Ditekankan di sini, metodologi fundamentalis Islam di sana berpusat kepada perasaan benci membenci, prejudis sesama umat Islam dan agama lain serta mengkafirkan orang Islam yang tidak sealiran dengan mereka. Baru-baru ini terjadi satu pembunuhan sadis di Palestin, di mana seorang aktivis kemanusiaan dari Itali di bunuh oleh puak Salafi dari dalam Hamas yang disebabkan oleh rasa tidak puas hati puak salafi tersebut ke atas kepimpinan Hamas itu sendiri. Bagi menyatakan sifat tidak berpuas hati mereka itu, mereka telah membunuh orang tersebut. Kes pembunuhan di atas adalah berdasarkan sifat benci dan buruk sangka yang melampaui batas. Bagi mereka nyawa manusia boleh diambil bila-bila masa dan tidak bernilai lebih-lebih lagi jika yang mati itu adalah orang kafir. Puak ini telah mengalami kerosakan jiwa dan pemikiran yang amat dahsyat sehingga mereka bertindak di luar norma agama dan peri kemanusiaan..

Bunga-bunga kunjugan pemikiran ala fundamentalis ini telah lama wujud di negara tetapi bukanlah melalui program sulit Amerika. Namun kewujudan fahaman benci-membenci yang wujud di negara ini adalah disebabkan manipulasi agama dan korupsi dalam berpolitik. Fahaman yang bahaya ini menular dan berjangkit ke dalam minda dan hati orang melayu yang berpelajaran mahupun tidak, yang alim dalam agama mahupun tidak. Orang melayu harus ingat, politik bukanlah permainan yang elok diceburi. Biarlah ahli-ahli poltik menjual maruah dan agama mereka untuk tujuan berpolitik. Bagi kita orang biasa, tanggung jawab sebagai umat melayu yang sayangkan bangsa dan takutkan Allah, hendaklah memastikan diri tidak di perkotak-katikkan oleh anjing-anjing politik ini. Sekiranya umat kita saling tolong-menolong dalam ekonomi dan cinta kepada Allah, nescaya dakyah politik yang serong tidak mampu menggugat kekuatan bangsa kita dari sudut mana pun. Lebih baik kita duduk di majlis-majlis zikir dan meraikan Allah Taala daripada berdemonstrasi dan mengumpat. Carilah tok-tok shaykh yang ramai di Malaysia ini yang boleh membimbing kita dekat dengan Allah.
Politik dan manipulasi agama dalam politik adalah isu kecil yang diperbesar-besarkan bagi tujuan jelas meraih keuntungan dunia. Janganlah kita terikut-ikut orang luar yang telah rosak jiwa dan mentalitinya.


Ikutlah contoh terbaik dari kalangan orang-orang yang berjiwa murni yang terdiri dari orang Islam mahupun bukan Islam. Tokoh yang wajar dijadikan teladan dikalangan orang Islam ialah Rasulullah SAW yang tidak menggunakan saluran politik dalam beragama namun seorang yang sangat bijak dalam mencatur strategi semasa di Madinah sehingga membawa kemenanagn besar kepada Islam. Angkatan Wali Songo yang berjaya mengislamkan tanah Jawa tanpa saluran politik dan telah memenangi hati semua orang di tanah jawa sehingga Islam tersebar dengan cepat. Imam Syamil, pejuang Kaukasus yang sering mematahkan semangat penakluk Russia dengan kebijaksanaan diplomasi dan militari ala militan yang membawa kejayaan politik kepada bangsanya sehinnga beliau ditawn dan di buang negeri. Said Nursi Bediuzzaman, Ulama Turki keturunan Rasulullah SAW yang menentang Sultan Othmaniah dan Mustafa Kamal Attaturk tanpa menggunakan saluran politik telah berjaya menyelamatkan maruah Islam dari bahana kepimpinan Islam munafik dan kepimpinan sekular. Omar Mokhtar, pejuang Libya yang mempertahankan Islam tanpa cabang politik dari penaklukan rejim Mussolini selama 30 tahun sehingga akhirnya syahid dihukum gantung. Datuk Bahaman, Tokku Paloh, Abdul Rahman Limbung dan pejuang Melayu yang seangkatan, melawan penindasan British di Tanah Melayu tanpa saluran politik namun dapat memenangi jiwa orang melayu dan menjaga kedaulatan agama Islam.
Selain itu, contoh lain bagi yang menggunakan saluran politik untuk agama dan bangsa dapat dilihat dalam kepimpinan Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan yang seangkatan ketika itu, telah berjaya memenangi semula hak-hak bangsa kita selepas merdeka dan memajukan bangsa kita dari segi pendidikan dan ekonomi melalui Perlembagaan Malaysia.
Contoh-contoh di atas dapat menerangkan maksud saya tentang politik dalam Islam. Di mana walaupun politik itu wujud dalam Islam, ianya bukanlah perkara besar. Sebab tokoh-tokoh terbaik hanya kadang-kadang saja menggunakan politik untuk mencapai tujuan kemanusiaan, tujuan menjaga kedaulatan Islam, tujuan membebaskan diri dari penaklukan, tujuan mempertahankan diri dan tanah air.
Oleh itu, orang melayu yang celik hati dan cerah pandangan, gunakanlah akal untuk menilai dan roh untuk merasa nikmat bertuhan dan bermasyarakat. Dasar atau fundamental yang betul dapat mendorong tindakan yang betul. Kerana Islam itu bertunjang kepada yang murni dan betul. Begitulah hendaknya pemikiran dan hati kita, bertunjang kepada kebenaran dan kesucian.



PENDEKAR DAN SERIKANDI TERUSKANLAH BERJUANG,USAH GENTAR CABARAN DAN UJIAN ,BERSATU KITA TEGOH BERCERAI KITA ROBOH,JANGAN BIARKAN BUDAYA NEGATIF MELANDA KITA,KITA BERSATU SEMUA MENENTANG SEGALA ANGKARA.
Ingat pesan GURU "Wahai murid muridku,Beramallah dengan tekun dan gunakanlah ilmu ini diatas jalan kebaikan semoga kita mendapat Restu dan Naungan Allah s.w.t.Baikilah akhlakmu,bicaramu,hatimu,nafsumu,ibadahmu dan hubungan dengan Allah s.w.t.Buangkanlah segala sifat tercela dan jadikanlah sifat mahmudah(suka kepada kebaikan )sebagai perhiasn hidupmu.Jangan bertindak menurut perasaan ,berfikirlah dan rujuk kepada
Gerak sebagai panduan Insya Allah selamat"Ya Allah ,berkatilah usaha kami yang hina ini,
Jadikanlah usaha kami ini sebagai jaminan kasih sayang dan rahmatMU terhadap kami dan kedua ibu bapa kami serta ahli keluarga kami dan rakan rakan seperjuangan kami Dunia dan Akhirat"


AL FATIHAH SURAH KEMENANGAN

Al Fatehah Surah Kemenangan


Surah Al Fatehah terdiri daripada tujuh ayat. Keseluruhan ayat-ayat dan terjemahannya adalah seperti berikut:
Terjemahan:

  1. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
  2. Segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir semesta alam.
  3. Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
  4. Raja (Tuhan) yang memiliki hari Akhirat.
  5. Akan Engkaulah (ya Allah) yang kami sembah dan akan Engkaulah kami minta pertolongan.
  6. Tunjukilah kami jalan yang lurus.
  7. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau berikan nikmat kepada mereka, dan bukan jalan orang-orang yang dimurkai dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat.

Surah Al Fatehah terdiri daripada ayat-ayat Makkiyyah atau disebut juga Suratul Makkiyyah. Sebagai ingatan, ayat Makkiyyah ialah setiap ayat atau surah yang turun sebelum Rasulullah berpindah atau berhijrah ke Madinah. Manakala ayat Madaniyah pula ialah setiap ayat atau surah yang turun selepas Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah, sekalipun ayat itu tidak turun di Madinah. Ayat itu mungkin turun di Mekah, mungkin turun di Thaif atau mungkin turun di dalam perjalanan.
Ayat-ayat di dalam surah Al Fatehah diturunkan secara beransur-ansur sebanyak dua kali, iaitu sebahagian ayat turun di Mekah, sebahagian ayat lagi turun di Madinah. Walau bagaimanapun, semua ayatnya adalah ayat-ayat Makkiyyah.
Ia dikatakan surah Al Fatehah atau 'Surah Pembukaan'. Ia boleh juga dikatakan 'Surah Yang Dapat Kemenangan' sebab menurut bahasa Arab, 'kemenangan' berasal dari perkataan 'fath'.

MENGAPA AL FATEHAH DISEBUT SURAH KEMENANGAN?

Al Fatehah dinamakan 'Surah Kemenangan' kerana ia adalah ibu kitab atau Ummul Kitab. Ibu kepada kitab yang tertulis di Luh Mahfuz itu ada di dalam Al Fatehah. Dengan ertikata yang lain, kandungan Al Fatehah meliputi seluruh Al Quran. Kalau surah Al Fatehah dapat difahami dan dihayati intipatinya, itu pun sudah cukup untuk memahami intipati Al Quran. Jadi bila seseorang memahami Al Fatehah, menghayati dan mengamalkannya, ia akan menjadi orang yang dapat kemenangan.

Sudah disebutkan tadi, intipati Al Quran yang 30 juz itu ada dalam Al Fatehah yang sebanyak tujuh ayat. Ertinya, katalah ada seorang pakar yang diberi ilmu oleh Tuhan. Dia tidak membaca keseluruhan Al Quran tetapi dia berkata, "Mari kita hurai Al Fatehah." Maka dia pun syarahkan isi Al Fatehah itu mungkin selama setahun kerana ibarat hendak menggali lombong; tidak mungkin sekadar pakai cangkul dan tidak mungkin selesai dalam satu hari; untuk mengeluarkan 'emas' Al Quran itu sudah tentu memakan masa.

Selepas setahun pakar itu memberi kuliah, dia pun berkata, "Mari tengok Al Quran." Maka mereka akan dapati apa yang disyarahkan huraian dari Al Fatehah itu akan sama dengan seluruh isi Al Quran. Cuma, tidak pernah ada orang yang buat begitu kerana tidak ada orang yang pakar. Begitulah huraian atau tafsiran Al Fatehah itu. Bilamana tafsiran ini jadi ilmu lalu dihayati dan di'apply'kan, pasti seseorang itu akan dapat kemenangan. Inilah hujah mengapa surah ini disebut Surah Yang Dapat Kemenangan.

SURAH PEMBUKAAN

Maksud biasa Al Fatehah yang selalu dibahas oleh ulama ialah 'Surah Pembukaan' kerana ia diletak di depan iaitu di pintu Al Quran. Ertinya Al Fatehah adalah surah yang pertama. Peliknya kerana ia bukan ayat yang mula-mula turun. Ayat yang mula-mula turun ialah dari Surah Al 'Alaq sebanyak lima ayat. Sepatutnya Surah Pembukaan itu ialah Surah Al 'Alaq tetapi ia tidak disebut sebagai 'Surah Pembukaan' atau 'Surah Kemenangan.' Mengapa?

Di sini kita dapat rahsianya. Hikmahnya ialah kerana Al Fatehah itu mengandungi semua aspek sama ada aqidah, syariah atau akhlak. Terutamanya aspek syariah yang mana kalau diperluaskan, syariah itu ialah peraturan atau undang-undang sistem hidup. Manakala hikmah diturunkan Surah Al 'Alaq dahulu ialah Tuhan hendak tanamkan aqidah dahulu. Kalau aqidah belum ada; tidak tahu adanya Tuhan, tidak tahu kemampuan dan kuasa Tuhan; maka apa perlunya syariah.

Oleh itu walaupun Surah Al 'Alaq turun awal, ia tidak disebut sebagai Surah Pembukaan atau Surah Kemenangan kerana ia hanya menyebut satu juzuk iaitu aqidah. Al 'Alaq sahaja tidak mewakili seluruh Al Quran. Maka sebab itulah Surah Al Fatehah yang meliputi seluruh isi Al Quran dijadikan surah pertama walaupun ia bukan surah yang pertama turun.

BISMILLAH ADALAH SALAH SATU AYAT AL FATEHAH

Dalam Surah Al Fatehah ada tujuh ayat termasuk Bismillahirrahmanirrahim. Bismillahirrahmanirrahim itu adalah ayat dari Al Fatehah (ayatul min ayatil Fatihah). Ertinya ia wajib dibaca di dalam solat ketika membaca Al Fatehah. Bagi orang Wahabi, mereka tidak memasukkannya dalam Al Fatehah. Oleh itu kaum Wahabi kebanyakannya tidak membaca Bismillah dalam solat. Mereka terus saja membaca Alhamdulillah...

Lebih malang lagi, imam-imamnya juga ada yang tidak membaca Bismillah. Padahal kalau imam itu bijaksana, berhikmah dan menghormati mazhab serta memikirkan kepentingan masyarakat umum, apa salahnya dia membaca Bismillah. Bahkan bagi mereka pun membaca Bismillah adalah sunat, bukannya haram.

Kalau dia membaca Bismillah, dia dapat pahala sunat. Sedangkan bagi orang yang yakin Bismillah itu wajib dibaca, maka batal sembahyang orang tersebut bila imam tidak membaca Bismillah. Jadi kalau imam itu bijak, walaupun dia anggap baca Bismillah itu sunat, dia akan membacanya kerana selain dapat pahala sunat dan menghormati mazhab yang lain, ia juga menyelamatkan makmumnya dari terbatal sembahyang.

HIKMAH DI SEBALIK TUJUH AYAT DALAM FATEHAH

Al Fatehah ada tujuh ayat. Kalau kita lihat, tujuh ayat dalam Al Fatehah itu dirangkapkan dua ayat, dua ayat. Ia seolah-olah berbentuk sajak. Hujungnya disamakan iaitu sama ada huruf mim atau huruf nun di akhir setiap ayat. Ada ayat yang berakhir dengan 'mim' dan ada ayat yang akhirnya dengan 'nun'. Ayatnya seolah-olah bahagian akhirnya dipasang-pasangkan.
Sebenarnya dalam jumlah ayat Al Fatehah yang tujuh ini, ada hikmah yang besar. Secara isyarat, ia ada hubungan dengan manusia dan dengan ciptaan Tuhan. Antaranya ialah:

1. Tujuh ayat menggambarkan tujuh hari dalam seminggu
Dalam tujuh hari itulah sama ada manusia hendak jadi jahat atau jadi baik, dapat rahmat atau dapat laknat, dapat bahagia atau celaka, jadi kafir atau jadi mukmin, kaya atau susah, sakit atau sihat. Apakah ada hari yang lain selain daripada tujuh hari itu (yakni Ahad hingga Sabtu)? Tentu tidak. Ertinya dalam masa seminggu, kalau seseorang itu benar-benar menghayati Al Quran; yang intipatinya ada dalam tujuh ayat Fatehah itu, sehingga ia benar-benar berperanan dalam hidupnya, maka dalam seminggu itu dia boleh selamat. Kalau Fatehah tidak berperanan pada dirinya dalam seminggu, maka akan kena laknatlah dia. Huru-hara, haru-biru dan celakalah hidupnya.

2. Tujuh ayat berkait dengan tujuh anggota badan
Dalam seminggu itu sama ada manusia jadi baik atau buruk, ditentukan oleh anggota yang tujuh. Sebab itu dalam sembahyang; yang mana sembahyang itu adalah rukun Islam yang kedua; kesemua tujuh anggota ini terlibat atau digunakan. Kalau agama lain, mereka menyembah Tuhan tidak melibatkan semua anggota. Sebaliknya dalam ajaran Islam, semua anggota terlibat untuk tunduk dan patuh kepada Tuhan.
Ketujuh-tujuh anggota itu ialah:
a. Kepala - ini termasuklah anggota-anggota yang ada di kepala seperti mata, mulut, telinga, lidah dan lain-lain. Kegunaan kepala pula ada bermacam-macam jenis.
b. Dua tangan - ia juga banyak peranannya. Ia boleh berbuat baik atau berbuat jahat, boleh bunuh orang, boleh selamatkan atau celakakan orang.
c. Kedua-dua lutut
d. Kedua-dua tapak kaki
Dalam sembahyang, anggota-anggota sujud itu merupakan tujuh anggota penting tubuh manusia. Semuanya terlibat dalam solat. Dalam doa Iftitah kita menyebut, "Hidupku dan matiku adalah untuk Allah." Ertinya semua anggota yang penting dalam diri kita ini secara tidak langsung sudah kita ikrarkan bahawa kita serahkan pada Allah. Ertinya kita akan menggunakannya ke jalan Allah sebagaimana yang Allah kehendaki. Oleh itu kalau kita sedari dan hayati, apa yang disebut dalam bacaan melibatkan juga anggota dalam perbuatan.

3. Tujuh ayat berkait dengan tujuh Neraka dan tujuh Syurga
Al Fatehah ada tujuh ayat. Kalau intipati Quran dapat dihayati atau tidak dapat dihayati, itu yang akan menentukan nasib seseorang nanti sama ada Neraka yang tujuh atau Syurga yang tujuh. Semua ditentukan oleh intipati Al Fatehah. Kalau Al Fatehah berperanan dalam hidupnya, dia akan dapat salah satu dari tujuh peringkat Syurga. Kalau tidak dapat dihayati dan tidak dapat dijadikan amalan hidup, dia akan masuk salah satu dari tujuh peringkat Neraka.

4. Tujuh ayat itu juga menggambarkan di dunia ini ada tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi
Di langit ada macam-macam makhluk Tuhan yang ada hubungan dengan kehidupan manusia. Demikian juga dengan tujuh lapis bumi yang ada hubungan dengan kehidupan manusia. Ramai ahli sains yang membuat kajian sudah mengesahkannya tetapi ia setakat hubungan yang lahir.
Sebenarnya ia bukan sekadar hubungan yang lahir sahaja. Manusia bukan hanya berhubung dengan matahari, bulan dan bintang sahaja. Tidak juga hanya berhubungan dengan isi bumi, lautan, hutan, binatang, tanaman dan seumpamanya. Bahkan manusia juga berhubung rapat dengan makhluk yang ghaib seperti malaikat.
Malaikat juga menentukan hidup manusia. Kenapa? Sebab ia juga tumpang mendoakan manusia pada Tuhan dan ia juga boleh tumpang melaknat manusia. Tetapi hal yang ghaib ini ahli sains tidak dapat kesan. Mereka hanya mampu kesan yang lahir seperti hubungan matahari dengan manusia, hubungan bulan, pasang surut air laut, bintang-bintang dengan kehidupan manusia. Tentang malaikat, mereka tidak tahu.
Padahal malaikat ikut campur tangan dalam menentukan keselamatan manusia. Mereka juga mendoakan dan memberi berkat dengan izin Tuhan. Mereka juga melaknat manusia dengan izin Tuhan kerana kederhakaan manusia. Perkara yang ghaib ini ahli rohani sahaja yang boleh kesan tetapi saintis tidak boleh kesan.
Selain malaikat, jin-jin juga ada hubungan dengan hidup manusia. Ini tidak dapat dikesan oleh ahli sains, tetapi boleh dikesan oleh ahli-ahli rohani. Apa maksud jin-jin juga terlibat? Jin itu hidupnya ditumpangkan dengan manusia. Dia bergaul dengan manusia. Oleh sebab itu, apa bahasa manusia itulah bahasa jin. Kalau di Malaysia menggunakan bahasa Melayu, jin pun bercakap dalam bahasa Melayu. Di Indonesia, jin bercakap bahasa Indonesia. Kalaulah di Malaysia ada jin yang berbahasa Indonesia, bermakna jin itu berasal dari Indonesia. Jin di negara Arab berbahasa Arab. Jadi jin tumpang bahasa manusia itu untuk menunjukkan manusia lebih mulia dari jin.
Selain itu, jin juga tumpang belajar dengan manusia. Firman Allah di dalam Al Quran:
Maksudnya: "Dan (ingatlah) ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan Al Quran, maka tatkala mereka menghadiri pembacaan (nya) lalu mereka berkata, 'Diamlah kamu (untuk mendengarkannya).' Ketika pembacaan itu selesai mereka kembali kepada kaumnya (untuk) memberi peringatan." (Al Ahqaf: 29)
Mujurlah kita tidak nampak jin sebab kita tidak akan sanggup hendak melihatnya. Begitu juga soal makan. Jin kafir makan tulang-tulang haiwan yang disembelih oleh orang kafir. Jin Islam pula tumpang makan tulang-tulang binatang yang disembelih oleh orang Islam. Oleh sebab itu berhati-hatilah apabila membuang tulang. Buanglah pada tempatnya. Kalau tulang-tulang itu dibiarkan bersepah, jika ada jin yang datang untuk makan lalu terlanggar anak kita maka akan timbul masalah.

5. Tujuh ayat ini kalau kita jadikan panduan, ia boleh didik nafsu kita yang tujuh peringkat
Inilah hikmah terpenting dari jumlah ayat Al Fatehah yang tujuh itu. Makin kita hayati, makin kita dapat mendidik diri dan nafsu kita. Bila dikategorikan, nafsu manusia ada tujuh peringkat iaitu:
i. Nafsu ammarah
ii. Nafsu lawwamah
iii. Nafsu mulhamah
iv. Nafsu mutmainnah
v. Nafsu radhiah
vi. Nafsu mardhiah
vii. Nafsu kamilah
Isi Al Quran itu terkandung dalam Al Fatehah yang terdiri dari tujuh ayat. Nafsu ada tujuh peringkat dan ayat Al Fatehah juga ada tujuh. Itu bukan kebetulan. Hikmahnya adalah, kalau Al Fatehah ini dihayati, nafsu boleh menjadi baik. Nafsu itulah yang menentukan celaka atau bahagia, patuh atau tidak patuhnya kita pada Tuhan. Paling-paling lemah, Al Fatehah atau isi Al Quran ini dapat mendidik nafsu sampai ke peringkat mulhamah. Walaupun nafsu mulhamah ini masih belum mantap, masih goyang tapi itu pun dikira sudah baik. Itulah nafsu orang soleh. Manakala mutmainnah pula, ia peringkat nafsu yang sudah istiqamah, sudah tetap serta tidak mudah goyang.
Di sini juga dapat kita faham bahawa manusia akan bermula dengan nafsu yang paling jahat kepada nafsu yang paling baik kalau dia benar-benar mengendalikan nafsunya itu. Kalaulah manusia menghabiskan banyak masanya untuk mempelajari hal-hal yang berkaitan dengan nafsu dan mempraktikkannya, sesungguhnya manusia akan mampu meningkatkan dirinya dari tahap ke tahap. Dia akan dapat meningkatkan dirinya daripada bernafsu ammarah kepada lawwamah, mulhamah, mutmainnah dan paling tinggi akan sampai kepada mardhiah. Namun ada di kalangan manusia yang mampu sampai kepada nafsu kamilah; nafsu yang paling atas; iaitu para nabi dan rasul. Manusia biasa boleh menjangkau sampai nafsu mardhiah sahaja kalau dia sangat berusaha mengendalikan nafsunya.
Cara untuk kita mengendalikan nafsu hingga sampai ke taraf malaikat, itu semua mesti dirujuk kepada Al Quran. Ia tidak boleh dirujuk kepada ilmu jenis lain. Siapa yang boleh menguasai Al Quran sepenuhnya dan mempraktikkan Al Quran terhadap nafsunya, maka dia akan merasai bagaimana dia merangkak beralih dari satu tahap ke satu tahap. Hebatnya Allah kerana menciptakan dalam diri manusia, satu nafsu yang tidak boleh dilihat tetapi memang berperanan. Kalau manusia mahu, dia boleh mentadbir nafsunya itu. Tetapi untuk itu ianya mesti dirujuk kepada Al Quran.
Ayat Al Quran itu terlalu banyak, namun Allah yang Maha Bijak telah meminta kita memberi tumpuan kepada tujuh ayat sahaja. Kalau kita boleh mengambil tujuh ayat ini untuk kita kuasai segala kekuatan yang ada di dalamnya maka kita akan boleh mengendalikan nafsu kita. Yang sebenarnya kalau kita boleh kuasai tujuh ayat itu, kita boleh sampai ke peringkat ketujuh, yang mana nafsu itu boleh kita tadbir dan kuasai. Nabi-nabi boleh melakukannya hingga mereka sampai peringkat ketujuh itu.

Allah yang menciptakan nafsu itu tujuh peringkat, tahu untuk memadankannya dengan tujuh ayat dari surah Al Fatehah itu. Allah SWT menetapkan kekuatan tujuh ayat Al Fatehah itu boleh mengendalikan tujuh peringkat nafsu itu walaupun sifatnya tidak sama. Namun kita seperti diberi amaran bahawa kebanyakan manusia tidak akan mampu untuk mengambil seluruh kekuatan Al Fatehah itu untuk memerangi nafsu sehingga peringkat tertinggi melainkan setakat mulhamah atau paling tinggi mutmainnah.

Maha Besar Tuhan yang mampu mencipta tujuh ayat yang dengan kekuatannya mampu berhadapan dengan tujuh peringkat nafsu. Saintis pun tidak pernah boleh mengesan kehadiran nafsu itu tetapi Allah boleh wujudkannya dan Allah berkata bahawa Dia membuatnya sebanyak tujuh jenis. Namun orang rohani yang diberi ilham oleh Allah boleh melihat kekuatan Al Fatehah ini yang dirangkum dalam tujuh ayat. Rupanya walaupun ilmunya ilham tetapi ia bersifat falsafah. Iaitu melihat keajaiban ciptaan Tuhan merangkumkan kekuatan 6,666 ayat itu ke dalam tujuh ayat sahaja yang mana ia boleh dipakai untuk mengendalikan tujuh peringkat nafsu. Ia bukan kebetulan. Seseorang yang dhaif dalam mengambil tujuh ayat ini maka dia akan dhaif dalam mengendalikan tujuh tahap nafsu itu.

Jadi di sini kita sudah nampak kebesaran Fatehah padahal baru memperkatakan kulit atau muqaddimahnya sahaja. Baru di pintu Fatehah, belum masuk ke dalam tetapi sudah nampak besar isinya. Oleh sebab itulah saya lebih suka mengatakan Al Fatehah itu 'Surah Yang Dapat Kemenangan' daripada menamakan ia 'Surah Pembukaan'.

Kalau ulama masyhurkan Al Fatehah itu sebagai Surah Pembukaan kerana ia diletak di depan Al Quran, itu tidak salah tetapi bagi saya elok dimasyhurkan sebagai Surah Kemenangan sebab pengertiannya lebih luas. Ini kerana ia merangkumi semua kehidupan langit dan bumi, yang ghaib dan rohani seperti Syurga, Neraka, nafsu dan lain-lain. Tuhan sendiri dalam menamakan surah ini menggunakan isim fi'il - 'yang telah mendapat kemenangan'. Lebih baik makna ini kita masyhurkan kerana Surah Fatehah itu menentukan seseorang itu mendapat kemenangan atau tidak sama ada di dunia mahupun di Akhirat. Agar dengan itu hidup ini dipandang berat dan tidak disia-siakan. Jangan dianggap semuanya kebetulan. Ia ada hubung kaitnya dengan hidup kita.



Sajak

Tuhan Cipta Makhluk Supaya Kita Kenal Dengan-Nya

Kalau Tuhan tidak jadikan makhluk
Seperti langit dan bumi, lautan dan daratan,
angin dan awan, malam dan siang
Kita tidak tahu pun Tuhan itu ada
Dan kita tidak tahu Kuasa dan Kebesaran-Nya
Sebab itulah Tuhan wujudkan manusia
Serta makhluk lainnya

Kemudian manusia itu
Ada fikiran dan perasaan
Ada mata dan telinga dan lain-lain anggota
Maka dengan alat-alat tadi
Kalau manusia menggunakan akal
Perasaan dan anggota lainnya
Terasa Tuhan itu Maha Kuasa dan Maha Agungnya

Tapi pelik apabila manusia itu Tuhan ciptakan
Terutama orang yang tinggi status hidupnya
Dia rasa dia ada kuasa
Sombong pun tiba, megah pun datang
menguasai hati manusia
Maka dia pun mula menghina orang
yang rendah status hidupnya
Dengan dirinya terlindung dari
kebesaran dan kekuasaan Tuhannya
Dia terasa kekuasaan dan kebesaran dirinya

Tapi sekali-sekala dia sakit, tak boleh menolaknya
Sekali-sekala orang mengata dan menghinanya
Tidak boleh dia membendungnya
Sekali-sekala dia dapat kemalangan dalam hidupnya
Tak mampu menolaknya
Sekali-sekala dia jatuh miskin
Dia tidak suka, terjadi juga
Ada kalanya isterinya benci
Dia tak dapat menolaknya

Orang yang hatinya buta
Akal fikirannya memikirkan dunia
tidak nampak kelemahan dirinya
Tidak terasa Maha Kuasa dan Maha Agung Tuhannya
Begitulah kalau hati sudah buta
Akal fikir dunia
Amat bahaya
Sudah kecundang hidupnya
masih lagi tidak lihat kuasa Tuhannya
Padahal manusia itu hatinya
mahu gembira sepanjang masa
Tapi apa yang dia mahu
Tidak sepanjang masa dia gembira
Walaupun dia kaya
Sekalipun dia berkuasa
Kalau raja sekalipun
Dia tidak boleh atur hidupnya gembira sepanjang masa
Sekali-sekala dia ditimpa dukacita
Namun demikian tidak terasa Tuhan itu Maha Kuasa
Itulah akibatnya hati sudah buta
Akal memikirkan dunia semata-mata
Patutlah orang itu mati dengan kemurkaan
Maka dia masuk Neraka Tuhannya

2 jalan

Kita Di Dunia Adalah Musafir Kelana, Pilihlah Antara Dua Jalan

Kita di dunia adalah musafir kelana

Di sini bukan tempat tinggal berlama-lama

Hidup di dunia hanya sementara

Ke Akhirat sanalah tujuan kita

Di waktu musafir carilah barang-barang yang berguna sebanyak-banyaknya

Untuk dibawa pulang ke Akhirat sana

Jangan bawa barang-barang yang salah

Di sana nanti hukuman menunggu kita

Di waktu di dunia jangan kita lupa

Di dunia bukan tempat tinggal kita

Mau ataupun tidak mau kita terpaksa ke sana

Kalau tidak ada amal baik yang dibawa kecewalah kita

Ingatlah jangan kita terlalai

Berhati-hatilah dengan dunia yang menipu kita

Jika kita tersilap di dunia ini

Merana selamanya di Akhirat sana

Ingatlah sebelum terlambat…

Di hadapan kita ada dua jalan, pilihlah…!

Satu ke Syurga, satu lagi ke Neraka

Kedua-duanya itu jalannya jelas, tidak ada kesamarannya

Terserah kepada kita memilihnya

Jalan ke Syurga ditabur orang dengan duri, batu kerikil, ranjau-ranjau yang menyusahkan

Jalan ke Neraka dihampar orang dengan permadani empuk

Di kiri kanan jalan ada gerai-gerai makanan yang lezat rasanya

Melihat sahaja sudah menggiurkan

Belum lagi memakannya, wah lezatnya

Dialu-alukan pula oleh gadis-gadis cantik

Melambai-lambai menunggu kedatangan kita

Mengiringi perjalanan kita

Sedangkan jalan ke Syurga tidak ada makanan di kiri kanannya

Jauh dari gadis-gadis manis yang mengalu-alukan

Apa yang ada hutan kiri dan kanan

Tidak ada satu pun yang menarik dan yang menggembirakan

Perlu diingat dia telah diberitahu

Di hujung Neraka jurang yang dalam, yang mengerikan dan menyiksakan

Siapa menempuh jalan itu pasti terjatuh ke jurang yang menakutkan

Di ujung jalan ke Syurga pun telah diberitakan

Ada taman yang indah, istana mewah

Makanan yang lezat rasanya

Gadis-gadis cantik yang menunggunya

Siapa menempuh jalan ke Syurga, menderita dahulu, senang kemudian

Siapa menempuh jalan ke Neraka, senang dahulu, menderita kemudian

Pilihlah yang mana yang kita mau

Kedua jalan itu terbentang di hadapan kehidupan kita

Kedua jalan itu sangat jelas tidak ada kesamarannya

Terserah kepada kita, pilihlah mana yang kita suka…

Isnin, 2 Mei 2011

email berapi....................

Ini ada satu email yang patut dibaca oleh semua Melayu dinegara ini! Sedarlah wahai Bangsa Melayu! Sedarlah....

PERJALANAN sejarah riwayat bangsa Melayu bukan sekadar bermula sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka, bukan. Riwayat dan survival bangsa ini sebenarnya cukup lama, malah jauh lebih lama daripada sejarah bangsa Eropah, memakan masa ribuan tahun kegemilangannya, begitu gemilang bangsa kita suatu zaman dulu.

Gugusan tanah ini pernah menyaksikan Melayu pernah gemilang di bawah panji Sriwijaya, satu nama empayar Melayu yang tersohor ke seluruh benua Timur. Para pelayarnya suatu ketika dahulu diberi penghormatan oleh bangsa-bangsa dunia, bukan kerana Melayu itu bangsa pilihan Tuhan, tetapi kerana bangsa Melayu itu satu bangsa yang menjadi induk kepada bangsa-bangsa dan suku-suku di Nusantara.

British yang menduduki Betawi (Indonesia) sanggup melepaskan dan menawarkan Betawi yang sungguh luas kawasannya kepada Belanda hanya semata-mata mahu memiliki Semenanjung Tanah Melayu yang sekangkang kera cuma. Jepun juga pernah datang ke sini untuk memiliki Tanah Melayu. Tanah yang berada di hujung laluan paling sempit (Selat Melaka) ini, adalah tanah yang menjanjikan kenikmatan dunia.

Sayanglah jika tanah yang pernah menyaksikan pertumpahan darah nenek moyang Melayu untuk mempertahankannya suatu ketika dahulu akhirnya boleh sahaja bertukar tangan kepada puak lain yang sentiasa mahu merampas daripada para pewarisnya.



Manuskrip-manuskrip lama yang direkodkan pelayar-pelayar Eropah, China dan Asia Selatan banyak mengandungi baris-baris ayat yang memuji kekayaan Suvarnabhumi ini iaitu Tanah Melayu kita ini. Juga mengukir sebaik-baik prosa untuk memperjelaskan ketinggian bangsa Melayu kita ini.

Manuskrip sejarah berusia ribuan tahun sebelum kedatangan Islam banyak menceritakan kehebatan bangsa ini. Manakala teks-teks sejarah selepas kedatangan Islam seperti Sejarah Melayu sebagai salah satu contohnya juga menceritakan kehebatan bangsa. Melayu adalah bangsa induk di Nusantara, nenek moyangnya hebat-hebat belaka.

Bukan mudah untuk Portugis menakluk Melaka. Kekentalan orang Melayu mempertahankan tanah mereka menyebabkan Portugis biadap terpaksa berperang siang malam selama 10 hari 10 malam di Selat Melaka dalam percubaan pertama menakluk Melaka. Diego Lopez de Squiera akhirnya mati dibunuh oleh para pejuang Melayu Melaka. Alfonse de Alburqurque pula sempat lari ke Eropah. Selepas armada Portugis diranapkan, sebanyak 20 kapal perang Portugis juga semua habis dirampas laskar-laskar laut Melaka. Melayu itu hebat semangat juangnya.

Melayu itu hebat bangsanya, besar semangat juangnya. Keris tombak, bukan senjata utamanya melainkan senjata terakhir apabila senjata perang sudah tiada lagi berguna. Empayar Melayu Melaka menjalinkan hubungan dengan benua China sejak ratusan tahun. China pada ketika itu sudah lama menggunakan belerang dan meriam sebagai senjata. Sudah tentu jugalah teknologi perang China juga dibawa masuk ke Melaka, senjata api bukan suatu yang asing di bumi Melayu. Perang Melaka-Portugis bukan antara keris tombak Melaka menggempur senapang dan meriam Portugis, tetapi ia pertempuran antara senjata api Portugis dengan senjata api Melaka. Kenal perjalanan sejarah bangsa, barulah kita akan kenal kegemilangan bangsa kita. Melayu itu hebat bangsanya.

Alfonse de Alburqurque selepas kalah terpaksa kembali ke Portugis. Dia terpaksa bermuka tembok menghadap Permaisuri Isabela di Sepanyol untuk meminta bantuan dana bagi menumbangkan Melaka. Strategi dirancang sebaik acara. Maka, acara pun bermula bagi menghancurkan Melaka. Pada Ogos 1511, Melaka tumpas.

Darah Melayu bukan jenis darah yang mudah mengalah, angkatan Melayu dari Johor diketuai Hang Nadim menawan semula Melaka pada tahun 1525. Namun merdeka setahun cuma, pada 1526 tanah milik Melayu jatuh semula untuk tempoh 400 tahun lamanya.

Ketika pencerobohan Portugis ke atas Melaka, bangsa kita hanya merdeka selama setahun sebelum diceroboh semula. Kemudian datang pula Belanda, tanah ini dilacurkan dengan cara dipindah milik sesuka hati. Berpindah pula sekali lagi ke tangan British, lagi sekali dilacurkan seperti betina sundal yang sudah hilang maruahnya.

British mengubah banyak perkara kepada bumi bertuah ini selama beratus tahun. Bangsa asing dibawa masuk melalui sistem Kancu dan Kangani. Melayu semakin asing, makin miskin, makin melarat di bumi sendiri. Orang-orang asing yang dibawa masuk melalui sistem Kancu sangat disayangi oleh British, yang akhirnya merana tanpa diberi pendidikan sekolah ialah bangsa Melayu, tidak diberi sekolah selama 100 tahun. Melayu dibiarkan melarat di bumi sendiri, mungkin kerana Melayu adalah bangsa induk yang menggerakkan suku-sukunya yang lain memerangi bangsa Eropah sebelum datangnya British. Jika benar menghayati perjalanan sejarah perit ini, air mata pasti mengalir tiada henti.

Saat Jepun pula, Melayu diajar cara untuk bangkit meskipun sesekali ditindas oleh Jepun. Namun semangat Melayu sedikit pulih meskipun masih menahan perit. Ditambah pula dengan sikap Jepun yang tidak gemar melayan orang Cina, orang Melayu menjadi sedikit selesa. Semangat nasionalisme Melayu mula menyala tetapi belum cukup hangat untuk membakar semua jiwa yang sudah lama meruntun duka.

Ketika Jepun berlegar di Tanah Melayu, orang Cina yang sudah kaya raya menyelinap lari ke Tanah Besar China dan juga ke negeri-negeri lain yang berjiran di Nusantara kerana tidak tahan didera oleh bangsa Jepun. Itulah jenis ‘kesetiaan’ yang ditunjukkan sejarah perjalanan bangsa Cina di bumi Melayu ini. Meninggalkan Tanah Melayu apabila tidak lagi selamat untuk mereka. Jika Jepun mahu membunuh semua orang di Tanah Melayu, maka orang Cina akan selamat kerana sudah meninggalkan Tanah Melayu. Begitulah ‘setianya’ bangsa pendatang itu.

Sekembalinya British, Malayan Union dibawa bersama. Cina-cina kembali juga. Kembali menuntut hak sama rata, kembali menuntut kerakyatan di Tanah Melayu selepas bertempiaran lari meninggalkan Melayu bersendirian semasa kedatangan Jepun. Kembali menuntut hak kerakyatan selepas tanah asal (negara China) sudah tidak mahu menerima mereka. Menuntut kerakyatan selepas tiada lagi tanah untuk bertapak. Cina-cina itu adalah Cina-cina yang sudah tidak diterima oleh mana-mana negara. Malah, British juga tidak mahu mengambil Cina-cina itu untuk tinggal di negara mereka, maka dicampak Cina-cina itu di bumi Malaya.

Bagi memujuk British memberi kebenaran kepada mereka untuk tinggal di Malaya, maka disokonglah mereka dengan gagasan Malayan Union bagi menghapuskan institusi raja-raja Melayu, paling penting bagi mereka ialah tempat untuk bertapak. Tiadalah Cina-cina itu peduli akan sakit luluh hati orang Melayu apabila takhta raja mereka dicerca saat gagasan Malayan Union bergema. Bagi mereka Malayan Malaya itu jugalah asas Malaysian Malaysia.

Onn Jaafar menangis mahu Melayu bersatu bagi mempertahankan maruah Melayu dan raja-rajanya. Disuruh rakan-rakannya bergerak ke seluruh Malaya untuk menyatukan Melayu di bawah satu kesatuan yang kukuh. Apabila Melayu sudah bersatu ketika itu, British mula terdiam, Cina-cina juga terdiam.

Cina-cina itu sama nasibnya dengan Yahudi di Eropah yang tiada negara. Tetapi, Yahudi dikurnia tanah Palestin bagi menghancurkan Islam di sana. Cina-cina itu pula dikurnia Tanah Melayu bagi menggoyang Islam di sini. Cina-cina itu sangat berguna bagi Zionis yang pernah mengalami nasih yang serupa seperti mereka. Cina-cina itu harus diperguna sang Zionis, terutama dari garis Keturunan Li.

Kalau di Thailand (Siam) seperti dicatat dalam sejarah negara itu suatu ketika dahulu, Cina-cina (yang lari dari Malaya masuk ke Siam semasa zaman Jepun) itu dianggap sebagai Yahudi Timur kerana tidak pernah setia kepada setiap tanah yang dipijaknya. Betapa orang Thai seolah-olah tahu akan bahaya kewujudan mereka itu di sana. Maka, cepat-cepat orang Siam mengusir mereka.

Namun selepas Malayan Union dibatalkan dan sesudah menikmati kemerdekaan, Cina-cina itu tetap dikurniakan kerakyatan disebabkan kehebatan bangsa Melayu itu sendiri iaitu hati budi yang tinggi dengan kesediaan berkorban dan mengorbankan banyak keistimewaan di tanah sendiri semata-mata mahu sama-sama mencari rezeki di Tanah Melayu ini. Melayu perlahan-lahan dibalas dengan tuba hanya kerana untuk menguasai ‘tanah-tanah subur di sepanjang sungai’.

Dalam rencah politik semasa hari ini, tuba-tuba itu semakin meracuni pemikiran sebilangan besar orang Melayu. DAP yang menganggotai Liga Socialist International (SI) disokong padu oleh petualang-petualang Melayu, boleh dilabel sebagai ‘mason’ Melayu.

SI adalah pertubuhan sosialis antarabangsa yang mendukung komunisme, zionisme dan sekularisme dengan nada yang serius. Kempen komunisme, zionisme dan sekularisme yang dibawa oleh SI dan ahli-ahli anggotanya (termasuk DAP) bukan suatu kerja main-main. DAP ialah parti Cina, tapi kenapa ada sangkut paut dengan Zionis? Jawapannya, tidak perlu dilahirkan sebagai Yahudi untuk menjadi Zionis. SI adalah pertubuhan antarabangsa yang menerima dana daripada Zionis bagi menguasai politik dunia secara ideologi.

Malangnya, ada juga Melayu yang memberi sokongan kepada mason DAP. Masih ada Melayu yang memberi sokongan kepada anggota SI yang mahu sungguh-sungguh meranapkan Islam. Mason-mason Melayu itu sanggup khianat kepada perjuangan bangsa selama ini yang bermatian mempertahankan tanah emas ini. Adakah mereka seikhlasnya sanggup menggadai maruah, atau dipergunakan mason DAP untuk diperbodohkan? Menggadai maruah hanya untuk kuasa politik sempit. Sesuai dikatakan mason kerana menyokong DAP yang sudah terang berpaksikan sekularisme dan zionisme.

Mana mungkin Mason Melayu (PAS & PKR) mahu perintah negara kalau hanya diberi mandat oleh DAP untuk bertanding bagi beberapa buah kerusi sahaja. Andai menang semua kerusi sekalipun, adakah kuasa itu cukup untuk menandingi kuasa kerusi dan suara DAP yang lebih banyak? Juga adakah mampu mempengaruhi DAP untuk melaksanakan Hudud dengan jumlah suara dan kerusi yang sedikit? Andai seorang Mason Melayu Supreme (DSAI) diangkat DAP untuk menjadi Ketua Kerajaan, tidak cenderungkah dia untuk menerima semua kehendak DAP?

Mason-mason Melayu diperkuda bagi memecah belahkan Melayu, semata-mata untuk melemahkan dan memecahkan undi Melayu. Mason Melayu Supreme galak memperjuangkan idea pluralisme modul John Hick yang bercanggah dengan Islam ketika berucap di London, disokong pula oleh sebilangan Melayu yang mengaku memperjuangkan Hudud Islami atau Hudud Qurani. Mason Melayu Supreme pula terang-terangan menyokong Salman Rushdie, pengarang Satanic Verses yang mencerca al-Quran atas dasar pluralisme, juga disokong oleh sebilangan Melayu yang masih tidak nampak-nampak. Atas dasar itu, isu kalimah Allah dibuat main-main oleh Mason-mason Melayu ini seolah-olah tiada beza antara kebesaran nama Allah dengan perkataan-perkataan lain.

Orang-orang Melayu yang buta pula tidak henti membenarkan setiap ucapan Mason Melayu Supreme seperti tikus-tikus berusaha membaiki labu. Melayu sudah berpecah, tiada kesepakatan dalam memandu hala tuju bangsa. Cina-cina itu boleh bersatu atas dasar untung nasib bangsa mereka, tetapi mengapa pula dengan Melayu yang diperalatkan untuk dipecahbelahkan bangsanya dengan perbuatan anak bangsanya sendiri? Di mana perginya akal sihat sebilangan Melayu itu yang berterusan menyokong perancangan kejatuhan ini?

Lupakan politik kepartian. Sekarang adalah masa untuk Melayu teguhkan bangsa. Kehebatan bangsa Melayu pada beribu tahun dahulu sudah diperbudakkan di tanah sendiri oleh bangsa yang suatu masa dahulu tidak diterima oleh mana-mana negara.

Bangkitlah wahai bangsaku. Duduklah semeja bersama, berbicaralah mengenai masa depan anak bangsa, bukan berbicara mengenai politik semata-mata. Jangan sampai kita hanya mampu menangis apabila Order Baru DAP menjajah kita semula. Usah bersetia lagi kepada DAP atau manusia-manusia yang mengaku Melayu tetapi sebenarnya khianat kepada perjuangan bangsa.

Cina sudah lama bersatu hati untuk kepentingan bangsa mereka. Kita pula dituduh rasis apabila mahu berbicara mengenai perpaduan Melayu. Melayu diletakkan dalam keadaan seperti orang yang bersalah besar setiap kali berbicara mengenai perpaduan dan masa depan orang Melayu. Usah ambil peduli semua tuduhan itu wahai anak bangsaku, hanya kita yang berhak membicarakan mengenai hal bangsa kita sendiri, bukan mereka. Sakit perit kita tidak pernah mereka ambil peduli.

Bangkitlah. Bersatulah wahai anak bangsa. Kita beroleh kemerdekaan dan mengembalikan maruah kerana kita bersatu. Kita juga akan hancur apabila kita berpecah kerana mereka memang mahu kita berpecah atas pertolongan sebilangan daripada kita.

Apabila kita bersatu, tiada satu makhluk kafir pun yang dapat menafikan apa sahaja yang menjadi hak kita. Yakinlah dan bersatulah Melayu dan semua orang Islam.

Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.

PAS dan UMNO serta semua umat Melayu, bersatulah demi agama dan bangsa. PAS boleh menjaga agama kalau mahu berkehendak begitu, UMNO boleh menjaga bangsa, berundinglah dan bersatulah. Lupakan sengketa sesama kita kerana sehanyir-hanyir daging pun masih boleh dibasuh, dimamah dan ditelan juga.

Jangan sampai anak cucu kita berumah, berkencing dan bernajis di atas kubur kita kerana sudah tiada lagi ruang untuk mereka hidup di atas bumi warisan nenek moyang mereka akibat kegagalan kita untuk bersatu sebaik-baiknya.

Wahai anak bangsa, bersatulah.